Speelkaarten
Tijd voor een gezellig spelletje!
We hebben de uitleg van een aantal leuke spellen op een rijtje gezet om optimaal gebruik te kunnen maken van de Theater Geert Teis Speelkaarten. Daarnaast hebben we ook video’s met de uitleg van een aantal kaarttrucs onder elkaar gezet. Succes en heel erg veel speelplezier!
Hartenjagen
De spelregels van Hartenjagen lopen erg uiteen. Er zijn verschillende methoden om dit leuke spelletje te spelen. Wij lichten een aantal opties uit.
Hartenjagen is zo’n kaartenspelletje dat misschien heel ingewikkeld lijkt, maar dat eigenlijk helemaal niet is. Doel van het spel is om zo min mogelijk punten te behalen. Hartenjagen is vooral een leuk gezelschapsspelletje voor een verloren tussenuur, op vakantie of in de kroeg. Hier leggen we je uit hoe je Hartenjagen speelt.
Je hebt maar 3 dingen nodig: een dek kaarten, vier spelers en pen en papier. Allereerst moet je van alle soorten kaarten (harten, schoppen, ruiten, klaver) de kaarten twee t/m zes uit het spel halen en ook de jokers. Hartenjagen speel je alleen met: 7, 8, 9, 10, boer, vrouw, heer en aas. Deze kaarten worden verdeeld onder alle vier de spelers: elke speler heeft dus acht kaarten in de hand. Bij Hartenjagen moet je altijd kleur bekennen. Dat betekent dat je altijd de soort moet spelen die op tafel ligt. Legt speler 1 een harten zeven op tafel, dan moet je harten spelen. Behalve als je geen harten in je handen hebt. Dan mag je ook een andere kaart spelen. Degene met de hoogste kaart van de ‘gevraagde’ kleur (dit is de eerste kaart van de slag), wint de slag.
De volgorde (van hoog naar laag) van de speelkaarten is: Aas – Heer – Vrouw – Boer – Tien – Negen – Acht – Zeven.
De speler die de hoogste kaart gespeeld heeft, heeft gewonnen. De speler die in de vorige slag mocht uitkomen, is nu de deler. Zo komt iedereen aan bod. In totaal speel je acht slagen voor een complete ronde. Na acht slagen oftewel 1 ronde is het tijd om de punten te tellen. Elke speler telt de punten van de slagen die hij heeft gehaald. Alle hartenkaarten tellen voor 1 punt, de klaverboer is 2 punten en de schoppenvrouw is 5 punten. Noteer nu de punten per deelnemer.
De bedoeling van hartenjagen is om zo min mogelijk punten te behalen. Je moet dus heel slim van al jouw puntenkaarten af zien te komen en voorkomen dat jij een slag wint met veel punten. Let op: er is ook een ‘maar’. Als een speler namelijk alle strafpunten weet te behalen (8 hartenkaarten + de schoppenvrouw + de klaverboer = 15 punten), dan heeft hij een mars behaald. Daarmee krijgt hij geen 15 strafpunten, maar 0 punten. De overige drie spelers krijgen vervolgens elk vijftien strafpunten. Op het moment dat één van de spelers het van te voren afgesproken maximum puntenaantal heeft, draait het speldoel om. Alle spelers moeten vanaf nu juist zo veel mogelijk punten behalen. De mars geldt niet in dit gedeelte van het spel. De speler die als eerste 0 punten heeft, is de winnaar. Alle punten van de tweede helft van het spel worden daarvoor van het puntentotaal van de eerste helft afgetrokken. Heb jij als eerste 0 punten, maar is de ronde nog niet afgelopen? De speler die het minste aantal punten heeft (dit kan ook minder dan 0 zijn) in deze ronde, is de winnaar.
Klaverjassen
Je hebt er misschien wel eens van gehoord, maar heb je het ook wel eens gespeeld? Wij bespreken de regels voor je zodat je als beginner uit kunt groeien tot een ware klaverjasser. Makkelijk is het niet, maar je moet het even doorhebben, zoals dat met de meeste spellen gaat en daarna kun jij iedereen verslaan!
Regels klaverjassen
Klaverjassen kan worden gespeeld met 2 tot 5 personen, maar doorgaans wordt het gespeeld met 4 personen in paren van 2. De personen die tegenover elkaar zitten vormen partners en het uiteindelijke doel is om het meeste aantal punten te behalen. Elke speler krijgt 8 kaarten in zijn handen. Elk spel bestaat uit 8 slagen en per slag speelt elke speler een kaart. De winnaar van de vorige ronde begint met het opgooien van een kaart. De volgende speler moet dan een kaart van dezelfde kleur spelen. Datzelfde geldt voor de daaropvolgende spelers. Diegene die de hoogste kaart heeft opgegooid wint de slag en die krijgt de kaarten toegewezen. Heeft een speler niet de gevraagde kleur in handen, dan moet die speler een troefkaart opspelen. Maar heeft een speler voor je ook al een troefkaart opgegooid, dan moet je een hogere troef spelen als je dat kunt. De slag gaat uiteindelijk naar de speler met de hoogste troef. Heb je én geen kaart van de juiste kleur én geen troefkaart, dan mag je een willekeurige kaart opgooien. Na acht slagen moet het team dat de ronde heeft gestart, meer dan de helft van de punten hebben gehaald. Lukt dit niet, dan krijgt de tegenstander alle punten erbij.
Varianten van klaverjassen
De bovenstaande manier is het Rotterdams klaverjassen. Hierbij is het verplicht altijd te troeven wanneer je een gespeelde kleur niet hebt. Bij het Amsterdams klaverjassen hoef je niet te troeven wanneer je partner op dat moment de hoogste kaart heeft opgegooid. Daarnaast is er ook nog de Utrechtse variant. Hierbij wordt er bij aanvang geen aanneemronde of pasronde gespeeld, maar moet de speler links van de deler meteen een troefkleur naar keuze aanwijzen. Vervolgens kan er naar keuze verder gespeeld worden volgens de Amsterdamse of Rotterdamse variant.
Patience
Patience is een spel dat je in je eentje speelt en waarbij je dus niemand anders hoeft te verslaan. De enige die je zult moeten verslaan is jezelf, want 9 van de 10 spelletjes ga je waarschijnlijk niet uit kunnen spelen. Het vereist veel geduld en dat verklaart ook de naam van het spel: Patience. Patience staat ook wel bekend als Solitaire. Veel mensen denken dat dit twee verschillende spellen zijn, maar dat is niet het geval. Het is maar hoe je het 'beestje' noemt.
Voorbereidingen Patience
Wellicht weet je al wel hoe je dit spel speelt, maar voor de beginners onder ons zetten we de regels toch nog even op een rij. Begin met zeven kaarten naast elkaar te leggen met de afbeelding naar beneden. Sla de eerste kaart over en leg op de overige zes kaarten een tweede kaart met de afbeelding naar beneden. Sla nu de eerste en de tweede kaart over en leg op de overige vijf kaarten een derde kaart met de afbeelding naar beneden. Herhaal dit zodat de linkerstapel uit één kaart bestaat en de rechter stapel uit zeven. Draai nu van alle kaarten de bovenste kaart om. De overige kaarten vormen een stapeltje.
Patience spelen
Het doel is om 4 reeksen te krijgen van de aas tot en met 2. Als je een reeks hebt verdwijnt die uit het spel en speel je verder met minder kaarten. Een voorwaarde is wel dat achtereenvolgende kaarten van een andere kleur zijn. Begin je met een harten of ruiten koning, dan moet de vrouw van schoppen of klaveren zijn en de boer weer van harten of ruiten en zo verder. Wanneer je een kaart onder een andere kaart plaatst in de reeks, mag je de onderliggende kaart omdraaien wanneer deze nog met de afbeelding naar beneden ligt. Kun je geen kaarten meer aansluiten, pak dan telkens drie kaarten van de stapel die over is gebleven en kijk of je de bovenste van die drie ergens kunt aansluiten. Is dit niet het geval, maar kun je de tweede wel aansluiten, dan heb je pech en moet je drie nieuwe kaarten pakken. Je mag alleen met de bovenste van de drie spelen. Probeer zo je stapel leeg te maken en reeksen te vormen zodat uiteindelijk je hele speelveld leeg is. Succes!
Liegen
Liegen, iedereen heeft het wel eens gedaan. Dit populaire kaartspel zal gespeeld worden met een totaal van 52 speelkaarten, er kunnen drie tot vier personen meedoen. Nadat alle kaarten zijn geschud worden deze verdeeld over de deelnemers. Degene die het spel zal beginnen moet een kaartkleur noemen, daarin zal vervolgens worden gespeeld. Dit is op dat moment de actieve kleur. Spelers moeten om de beurt een kaart neerleggen met de afbeelding naar beneden. Een speler mag zelf de beslissing maken of er een kaart neergelegd zal worden of de vorige deelnemer uitgedaagd zal worden door te zeggen ‘Je liegt’. Er zal dan meteen worden gecontroleerd of deze speler daadwerkelijk heeft gelogen. Is dit het geval, dan zal de leugenaar de gehele stapel kaarten moeten pakken. Maar is dit niet het geval, dan moet de uitdager dat doen.